Hae sivustolta

YIT Group

Meidän ja YIT:n yhteistyö alkoi vuonna 2011, kun konserni tarvitsi kumppania siirtohinnoitteludokumentaation tekemiseen. Lue koko asiakastarina!

Julkaistu 15.12.2021

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Heidän tavoitteenaan on luoda parempia elinympäristöjä asiakkailleen kehittämällä ja rakentamalla toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. YIT toimii kymmenessä maassa työllistäen 7 400 henkilöä. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2020 noin 3,1 Mrd.€.

YIT:n ja Alderin yhteistyö alkoi vuonna 2011, kun konserni tarvitsi kumppania siirtohinnoitteludokumentaation tekemiseen. Suurimpana suomalaisena ja merkittävänä pohjoiseurooppalaisena rakennusyhtiönä YIT:llä on liiketoimintoja kymmenessä maassa, minkä johdosta konsernin verojohtajan päivät ovat kiireisiä. Sujuva yhteistyö onkin tuonut tarvittua apuvoimaa dokumentoinnista huolehtimiseen.

“Alder tekee meille siirtohinnoitteludokumentoinnin ylläpidon jatkuvana palveluna (TP|BackOffice), mikä vapauttaa omaa työaikaamme pakollisesta jatkuvasta dokumentaatiosta juuri meidän ydinosaamiseemme”, YIT:n verojohtaja Santeri Kääriäinen kertoo. “He ovat meille palvelutarjoomaltaan juuri sopiva kumppani”, hän kertoo.

“Siirtohinnoittelun dokumentointivelvoite koostuu koko konsernia koskevista tiedoista, yksittäistä yritystä koskevista tiedoista sekä maakohtaisesti raportoitavista tiedoista. Laajan konsernin siirtohinnoitteludokumentaatio vie siis paljon aikaa, nopeasti arvioituna ainakin yhden työntekijän resurssin”, arvioi Kääriäinen, jonka työpöydällä ovat koko monikansallisen konsernin kaikki veroasiat.

“Dokumentaation ylläpito jatkuvana palveluna vapauttaa omaa työaikaamme. Alder on meille ulkoinen resurssi, joka on helposti ja joustavasti saatavilla, kun tarve tulee.”

Kääriäinen itse on toiminut YIT:n verojohtajana vuodesta 2018. Siirtohinnoittelukumppanin vaihtaminen ei tässä taitekohdassakaan käynyt edes mielessä. “Luonnollisesti jatkoimme yhteistyötä Alderin kanssa. Yhteistyömme on hyvää ja saamme heiltä juuri sen mitä toivommekin”, verojohtaja toteaa.

Nopeasti toimiva keskusteluyhteys on yhteistyössä tärkeää, sillä siirtohinnoittelukysymykset voivat pahimmillaan olla kansainvälisen konsernin kasvun hidasteena. YIT onkin tarvittaessa yhteydessä Alderin asiantuntijoihin myös muissa kansainväliseen verotukseen liittyvissä asioissa, muun muassa tytäryhtiöiden perustamisen tiimoilta. “Alder auttaa meitä kansainvälisen verotuksen jatkuvasti uudistuvien vaatimusten kanssa. He seuraavat hankkeita aktiivisesti, ja näistä usein keskustellaan tiimin kanssa yhdessä.”

“Ulkoinen erikoistiimi on meille resurssi, joka on helposti ja joustavasti saatavilla. Yhteistyö on sujuvaa ja yhteyden pitäminen toimii nopeasti. Tämän ansiosta meidän ei ole tarvinnut rekrytoida siirtohinnoittelun dokumentoijaa”, Kääriäinen tiivistää hyvin toimivan yhteistyön. “Lisäksi Alderin uutiskirjeestä löytyy usein mielenkiintoisia aiheita, joista saan eväitä omaankin työhöni”, Kääriäinen kiittää.

”Yhteistyömme YIT:n kanssa alkoi jo vuonna 2011, kun konserniin oltiin perustamassa sisäistä verofunktiota. Olemme tuosta asti olleet tiiviisti mukana rakentamassa toimivia siirtohinnoittelumalleja ja auttamassa pakollisten compliance-velvoitteiden, kuten siirtohinnoitteludokumentaation laatimisen, hoitamisessa”, kertoo asiakkuudesta vastaava osakas Petteri Rapo.

”Toimivan yhteistyön kulmakivenä on avoin ja mutkaton keskusteluyhteys. Santeri arvostettuna ja erittäin kokeneena verojohtajana pitää ihailtavalla tehokkuudella ja pragmaattisuudella langat käsissään, jolloin meille jää jopa korostetun helppo rooli tarjota tarvittaessa syvällisempää asiantuntemusta ja resursseja tueksi. Saamme säännöllisten keskustelujen aikana myös itse arvokasta tietoa kansainvälisten konsernien tarpeista sekä palautetta omasta onnistumisestamme näihin tarpeisiin vastaamisessa.”

Haastattelun toteutti joulukuussa 2021 viestintätoimisto Aava & Bang.
Kuva: Harri Hykkö, Shutterstock

Tehdäänkö seuraava projekti yhdessä?

Autamme asiakkaitamme kasvamaan ja kansainvälistymään, suunnittelemaan ja menestymään, hallitsemaan riskejä ja kommunikoimaan sekä hoitamaan tehokkaasti velvollisuudet. Yhdessä globaalin kumppaniverkostomme kanssa varmistamme, että asiakkaamme voivat keskittyä rajat ylittävään liiketoimintaansa ilman ylimääräisiä huolia, tarpeettomia riskejä tai kohtuutonta hallinnollista vaivaa.

Miten me voisimme olla sinulle avuksi? Lue lisää palveluistamme.

Haluamme olla asiakkaidemme kumppani, luotettu neuvonantaja kaikissa tärkeissä kysymyksissä. Muodostamme toimeksiantotiimit aina vastaamaan asiakkaan yksilöllisiä tarpeita, joten käytössäsi on sinulle nimetyn yhteyshenkilön kautta koko kattava palvelutarjontamme sekä globaali verkostomme.