NAPA on suomalainen tietotekniikkayritys, joka tuottaa ohjelmistoja laivojen suunnitteluun ja operointiin. NAPAn ohjelmistoja käyttävät lähes kaikki maailman suurimmat telakat, luokituslaitokset ja viranomaiset sekä monet tutkimuslaitokset ja konsultit. Käyttäjinä on kaikkiaan yli 400 organisaatiota ja NAPA-järjestelmä on asennettuna noin 3000 laivaan ympäri maailman. NAPA Group toimii lukuisissa eri maissa – Japanissa, Koreassa, Kiinassa, Singaporessa, Amerikassa, Romaniassa ja Intiassa, työllistäen lähes 200 henkilöä. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli yli 24 M€.
NAPA on perustamisestaan asti ollut hyvin kansainvälinen yritys ja suurin osa yrityksen liikevaihdosta tulee ulkomailta. Alderin ja NAPAn yhteistyön juuret ulottuvat vuoteen 2013, kun siirtohinnoitteluratkaisut ja kansainvälisen verotuksen kysymykset tulivat ajankohtaiseksi tytäryhtiöiden perustamisen myötä. Kumppaniksi valikoitui Alder, jota yrityksen talousjohtaja Kimmo Lankila kuvailee yhdeksi alan parhaimmaksi osaajaksi.
”Verotuksen ymmärtäminen ja hallinta kansainvälisessä kontekstissa on välillä todellakin monimutkaista ja asiat muuttuvat sekä etenevät koko ajan. Siinä pitää pysyä kartalla, jolloin on väistämätöntä hakea apua alan ammattilaisilta. Harvassa yrityksessä on varaa pitää sellaisia resursseja talon sisällä”, Lankila kertoo yhteistyön juurista ja jatkaa: ”Aika nopeasti mekin silloin tunnistettiin tämä tarve ja sen jatkuvuus, eikä kuviota ole ollut sen jälkeen tarvetta lähteä muuttamaan, kun kaikki on toiminut niin hyvin.” Alder palvelee NAPAa siirtohinnoittelukysymyksissä sekä laajasti myös muissa verotukseen liittyvissä kysymyksissä. NAPAlle hyödylliseksi on osoittautunut myös Alderin kattava kansainvälinen kumppaniverkosto, jonka kautta apua on löytynyt myös kansainväliseen verotukseen liittyvissä kysymyksissä.
“Arvostamme erityisesti yhteistyön vastavuoroisuutta sekä Alderin nopeaa reagointikykyä ja lyhyttä vastausaikaa. Apua ollaan aina saatu, kun sitä ollaan tarvittu.”
Lankilan mukaan palvelu on sujuvaa ja kommunikaatio yritysten välillä toimii erinomaisesti. ”Joskus ollaan tarvittu apua ihan henkilöverotukseen liittyvissä asioissa, kun työntekijöitämme on lähetetty komennukselle ulkomaille. Ne on hyvin erilaisia juttuja, mutta apua ollaan aina saatu, kun sitä ollaan tarvittu”, Lankila kertoo. ”Meillä on tapana istua alas aina kvartaaleittain ja käydä läpi ajankohtaiset aiheet. Lisäksi tarpeen mukaan otetaan muutenkin yhteyttä ja pyritään aina pitämään kaikki meidän yhteyshenkilöt siinä loopissa mukana. Se on kyllä toiminut tosi hyvin”, hän jatkaa. Erityisesti NAPAlla arvostetaan yhteistyön vastavuoroisuutta sekä Alderin nopeaa reagointikykyä ja lyhyttä vastausaikaa.
Lankilan mukaan Alderilla on paljon asiantuntemusta ja osaamista. Heidän yhteyshenkilöään Alderilla hän kuvailee kovan luokan ammattilaiseksi. Myös muut NAPAn toimeksiannoissa mukana olleet ovat vakuuttaneet Lankilan. ”Kaikki ovat todella hyviä tyyppejä ja selkeästi asiantuntevia sekä hyvin perillä asioista ja tulevista muutoksista. Myös nuorempia, joilla on sellaista hyvää positiivista innokkuutta siinä, josta tykkään tosi paljon”, Lankila kuvailee. ”Meidän yhteistyö on rentoa ja hommia tehdään hyvässä hengessä. Huumoriakin on mukana sopivasti ja henkilökemiat toimii”, hän summaa.
Lankila suosittelee Alderin palveluita mielellään erityisesti kansainvälistymistä harkitseville tai jo kansainvälistyneille yrityksille. ”Kansainvälisen verotuksen puoli on aika konstikasta, joten apua kannattaa ehdottomasti hakea ulkopuoliselta ammattilaiselta”, hän vinkkaa.
”NAPAn kanssa yhteistyö aloitettiin konsernin laajuisesti elinkeinoverotuksen ja siirtohinnoittelun saralla jo 2013”, toteaa asiakkuutta vetävä Alderin osakas Henri Becker. ”Palvelumme on tuonut jatkuvuutta NAPAn toimintaan henkilöstön vaihtuvuudesta huolimatta, sillä tiedossamme on historialliset toimintatavat, selvitykset ja materiaalit. Olemme siis pystyneet auttamaan NAPAn uudet tiimiläiset tilanteen tasalle ja näin keventämään heidän työtaakkaansa. NAPA on huikea erityisalan globaali dominoija ja edelläkävijä, sekä NAPA:lla kynnykset ovat matalalla ja katto korkealla. Tämä näkyy toimintatavoissa koko organisaation läpi. Yhteistyö heidän kanssaan on henkilökohtainen ilo ja ammatillinen etuoikeus!”, Becker kuvailee.
Haastattelun toteutti kesäkuussa 2020 viestintätoimisto Aava & Bang.
Tehdäänkö seuraava projekti yhdessä?
Autamme asiakkaitamme kasvamaan ja kansainvälistymään, suunnittelemaan ja menestymään, hallitsemaan riskejä ja kommunikoimaan sekä hoitamaan tehokkaasti velvollisuudet. Yhdessä globaalin kumppaniverkostomme kanssa varmistamme, että asiakkaamme voivat keskittyä rajat ylittävään liiketoimintaansa ilman ylimääräisiä huolia, tarpeettomia riskejä tai kohtuutonta hallinnollista vaivaa.
Miten me voisimme olla sinulle avuksi? Lue lisää palveluistamme.
Haluamme olla asiakkaidemme kumppani, luotettu neuvonantaja kaikissa tärkeissä kysymyksissä. Muodostamme toimeksiantotiimit aina vastaamaan asiakkaan yksilöllisiä tarpeita, joten käytössäsi on sinulle nimetyn yhteyshenkilön kautta koko kattava palvelutarjontamme sekä globaali verkostomme.